Адказы на найбольш часта задаюць пытанні

  

На працягу якога тэрміну пасля ДТЗ пацярпелы мае права звярнуцца ў страхавую кампанію за выплатай страхавой кампенсацыі па дамове абавязковага страхавання грамадзянскай адказнасці ўладальнікаў транспартных сродкаў (далей – ОСГОВТС)?

             У дзеючым у цяперашні час палажэнні аб страхавой дзейнасці ў Рэспубліцы Беларусь, зацверджаным Указам Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 25.08.2006 № 530, са зменамі і дапаўненнямі не ўстаноўлена дакладных тэрмінаў для звароту да страхоўшчыка з заявай аб выплаце страхавой кампенсацыі па дамове ОСГОВТС. У сваю чаргу артыкулам 856 Грамадзянскага кодэкса Рэспублікі Беларусь вызначана, што па патрабаванням, што вынікаюць з дагавораў маёмаснага страхавання і страхавання адказнасці, устанаўліваецца агульны тэрмін іскавай даўнасці (3 гады), які вылічваецца з дня заканчэння дзеяння дагавора страхавання, калі іншае не ўстаноўлена заканадаўчымі актамі.

 

 На працягу якога тэрміну пасля атрымання пашкоджанняў пацярпелы мае права звярнуцца ў страхавую кампанію за выплатай страхавой кампенсацыі па дамове добраахвотнага страхавання наземных транспартных сродкаў (далей – КАСКО)?

Правіламі №23, якія рэгулююць гэты від страхавання, пунктам 54.5.4 вызначана, што пры надыходзе страхавога выпадку страхавальнік неадкладна, але не пазней за 3 працоўныя дні павінен пісьмова заявіць пра гэта ў Белдзяржстрах.

 

У якія тэрміны страхоўшчык абавязаны правесці агляд мс па дамове ОСГОВТС? 

         Агляд мс па дамове ОСГОВТС праводзіцца альбо ў дзень падачы заявы аб ДТЗ у страхавую кампанію, пры ўмове прадастаўлення МС для агляду, альбо на працягу чатырох рабочых дзён, пры неабходнасці выезду ацэншчыка, паведамлення зацікаўленых асоб і ў іншых выпадках.

 

У якія тэрміны страхоўшчык абавязаны правесці агляд мс па дамове КАСКО?

Пры звароце пацярпелага па КАСКО страхоўшчык на працягу 5 рабочых дзён абавязаны вырабіць пры ўдзеле страхавальніка агляд пашкоджанага МС і скласці адпаведны акт.

 

У якія тэрміны страхавая кампанія павінна вырабіць выплату страхавой кампенсацыі па дамове ОСГОВТС?

         Выплата страхавой кампенсацыі пацярпеламу па дамове ОСГОВТС павінна быць праведзена на працягу дваццаці рабочых дзён, якія ідуць за днём атрымання страхоўшчыкам заявы аб ДТЗ, за выключэннем выпадкаў, калі адсутнічаюць дакументы, неабходныя для прыняцця рашэння аб выплаце.

         У выпадку адсутнасці ўсіх неабходных дакументаў страхоўшчык накіроўвае адпаведныя запыты ў кампетэнтныя органы аб прадастаўленні інфармацыі, копій дакументаў. Пасля атрымання належных адказаў, страхоўшчык на працягу трох рабочых дзён складае акт аб страхавым выпадку. Пасля чаго, на працягу трох рабочых дзён, страхоўшчык ажыццяўляе разлік з пацярпелым.

 

У якія тэрміны страхавая кампанія павінна вырабіць выплату страхавой кампенсацыі па дамове КАСКО?

Па КАСКО Правіламі №23 прадугледжана, што пасля атрымання ўсіх неабходных дакументаў (даведкі кампетэнтных органаў аб прычынах і абставінах здарэння, акта агляду пашкоджанага мс, калькуляцыі на рамонт аб'ект страхавання ці іншых дакументаў, якія пацвярджаюць кошт аднаўленчага рамонту, банкаўскіх рэквізітаў выгаданабытчыка) страхоўшчык на працягу 5 рабочых дзён прымае рашэнне аб прызнанні або непрызнанні выпадку страхавым. У выпадку прызнання выпадку страхавым складаецца адпаведны акт, пасля якога на працягу 5 рабочых дзён вырабляецца выплата страхавой кампенсацыі.

 

Мой аўтамабіль быў прададзены. Новы ўладальнік трапіў у ДТЗ. Ці будзе праводзіцца выплата па маім полісе? 

У адпаведнасці з Палажэннем аб страхавой дзейнасці ў Рэспубліцы Беларусь (кіраўнік 13), зацверджаным Указам Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 25 жніўня 2006 г. № 530, дагавор абавязковага страхавання грамадзянскай адказнасці ўладальнікаў транспартных сродкаў (далей — дагавор страхавання) заключаецца з уладальнікам транспартнага сродку.

У выпадку адчужэння транспартнага сродку іншай асобе, зняволены ў дачыненні да гэтага транспартнага сродку дагавор страхавання аўтаматычна спыняецца. Выключэнняў з дадзенага правіла нормамі названага Палажэння не ўстаноўлена.

Такім чынам, пераход права ўласнасці на транспартны сродак ад аднаго ўласніка да іншага ўласніку на падставе здзелкі аб адчужэнні дадзенага транспартнага сродку цягне аўтаматычнае спыненне дагавора страхавання, заключанага ў дачыненні да гэтага транспартнага сродку з моманту рэгістрацыі такой здзелкі ў ДАІ, па-за залежнасці ад статусу асобы (уласнік альбо іншая асоба, законна валодае транспартным сродкам), які заключыў дадзены дагавор страхавання.

Выплата па вашаму дагавору страхавання не можа быць праведзена.

 

Як аформіць ДТЗ без выкліку ДАІ? 

Правіламі дарожнага руху ўстаноўлены шэраг абавязкаў кіроўцы, які з'яўляецца ўдзельнікам дарожна — транспартнага здарэння (далей-ДТЗ), у тым ліку абавязак паведаміць аб тым, што здарылася ў міліцыю і чакаць прыбыцця супрацоўнікаў ДАІ. Аднак, з 2010 года ў кіроўцаў у Рэспубліцы Беларусь з'явілася магчымасць пры нязначным ДТЗ аформіць яго без выкліку ДАІ шляхам запаўнення бланка паведамлення аб дарожна-транспартным здарэнні (далей — паведамленне).

 Удзельнікі ДТЗ маюць права не паведамляць пра яго ў ДАІ толькі пры наяўнасці адначасова наступных абставінаў:

* шкода прычыненая толькі двум транспартным сродкам;

* у кіроўцаў адсутнічаюць прэтэнзіі да стану адзін аднаго (дадзеныя асобы не знаходзяцца ў стане алкагольнага ап'янення альбо ў стане, выкліканым спажываннем наркатычных сродкаў, псіхатропных рэчываў і т. д.);

* ва ўдзельнікаў ДТЗ няма рознагалоссяў па характары і бачных пашкоджаннях транспартных сродкаў, абставінах прычынення шкоды, і адзін з кіроўцаў прызнае сваю віну;

* у дачыненні да транспартных сродкаў дзейнічаюць дагаворы абавязковага страхавання грамадзянскай адказнасці іх уладальнікаў;

* вадзіцелі маюць права кіравання транспартнымі сродкамі адпаведнай катэгорыі;

 шкоду, прычыненую кожнаму транспартнаму сродку, які ўдзельнічаў у ДТЗ, ацэньваецца іх кіроўцамі ў памеры да 800 Еўра.

Для кансультавання грамадзян па пытаннях, звязаных з афармленнем ДТЗ без выкліку ДАІ, створаны колл-цэнтр па кароткім нумары 140. Аператарамі колл-цэнтра прадастаўляюцца кансультацыі аб парадку і ўмовах афармлення ДТЗ на тэрыторыі Рэспублікі Беларусь без выкліку супрацоўнікаў ДАІ, уключаючы праверку наяўнасці дзеючых дагавораў абавязковага страхавання грамадзянскай адказнасці ўладальнікаў транспартных сродкаў у базе дадзеных Беларускага бюро, а таксама аб парадку запаўнення бланка паведамлення аб ДТЗ. Кошт званка-па тарыфах аператара.

 Зважаць:

* пры прычыненні шкоды маёмасці трэціх асоб, а таксама жыццю і здароўю людзей, неабходна выклікаць ДАІ;

* калі ДТЗ адбылося з удзелам мс, які не знаходзіцца ў руху (напрыклад, аўтамабіль быў прыпаркаваны), уладальнік мс не абавязаны мець пасведчанне кіроўцы;

* дакументам, які пацвярджае заключэнне дагавора абавязковага страхавання грамадзянскай адказнасці ўладальнікаў мс, з'яўляецца страхавое пасведчанне;

* пры наяўнасці рознагалоссяў па пытанні вызначэння таго, хто нанёс шкоды і памеру шкоды варта выклікаць супрацоўнікаў ДАІ.

 

Дзе можна атрымаць бланк паведамлення аб ДТЗ? 

Бланкі паведамленняў аб ДТЗ выдаюцца бясплатна:

* пры заключэнні дагавораў страхавання (у двух экзэмплярах);

* па першым патрабаванні страхавальніка ў любой страхавой арганізацыі, якая ажыццяўляе абавязковае страхаванне грамадзянскай адказнасці ўладальнікаў транспартных сродкаў;

* на аўтазапраўках;

* у паштовых аддзяленнях Беларусі.

 

Колькі разоў на працягу года можна афармляць паведамленне аб ДТЗ? 

Колькасць афармлення ДТЗ у такім парадку заканадаўствам не абмежавана: колькі ДТЗ, столькі можа быць аформлена паведамленняў аб ДТЗ.

 

Як атрымаць даплату пасля рамонту? 

У адпаведнасці з загадам Беларускага бюро па транспартным страхаванні ад 14.09.2004 № 30-од (далей – загад), па абавязковаму страхаванню грамадзянскай адказнасці ўладальнікаў транспартных сродкаў памер страхавой кампенсацыі пры прычыненні шкоды транспартнаму сродку вызначаецца на падставе разліку.

Пасля правядзення рамонту транспартнага сродку на СТА, вы маеце права на пераразлік памеру шкоды з улікам падаткаў, выплачаных па факце рамонту пры выкананні ўсяго комплексу рамонту (п.5 загаду).

Што неабходна для пераразліку:

1. Узяць у філіяле Белдзяржстраху па ўрэгуляванні страт або ў ацэншчыка копію акта агляду і калькуляцыі для ўзгаднення з СТА комплексу рамонту пашкоджанага транспартнага сродку;

2. У выпадку разыходжанні працаёмкасцяў рамонтных работ пашкоджаных элементаў паміж СТА і калькуляцыяй, а таксама выяўленні схаваных пашкоджанняў і дэфектаў эксплуатацыі, якія раней не былі зафіксаваныя ў акце агляду, прызначыць і правесці дадатковы агляд (п. 45, 48 загаду);

3. Падаць у філіял Белдзяржстраху дакументы, якія пацвярджаюць факт і аплату ўсяго комплексу работ:

* заказ-нарад, які змяшчае ўвесь комплекс работ па аднаўленні транспартнага сродку, паказаны ў акце агляду;

* касавы чэк, адрыўны талон, плацежнае даручэнне, якія пацвярджаюць факт аплаты ўсяго комплексу аднаўленчага рамонту.

Важна ведаць:

1. Кошт новых дэталяў, устаноўленых наўзамен пашкоджаных, кампенсуецца за вылікам кошту абнаўлення (г.зн. з зносам). Пры замене пашкоджаных дэталяў рулявога кіравання, тармазной сістэмы, сістэм актыўнай бяспекі пры разліку кошту аднаўленчага рамонту усталёўваецца нулявое значэнне зносу (п.5, п. 140 загаду).

2. Кошт аднаўленчага рамонту пашкоджанага транспартнага сродку за вылікам кошту абнаўлення і ліквідацыі дэфектаў эксплуатацыі не можа перавышаць рынкавы кошт транспартнага сродку на дзень наступлення страхавога выпадку (п.216, п. 217, п. 218 загаду). 

3. (з 14.08.2022) калі кошт выкарыстанай пры рамонце часткі, якая знаходзілася ва ўжыванні або былой у эксплуатацыі, перавышае кошт ідэнтычнай новай часткі, якая змяшчаецца ў базе дадзеных праграмнага забеспячэння па рамонце мс, за вылікам кошту абнаўлення з улікам падатку на дабаўленую вартасць, то пры пераразліку кошту рамонту, вызначанага на падставе разліку, кошт замененай часткі вызначаецца як кошт ідэнтычнай (аналагічнай) новай часткі, якая змяшчаецца ў базе дадзеных праграмнага забеспячэння па рамонце мс за вылікам кошту абнаўлення з улікам падатку на дабаўленую вартасць на дзень наступлення страхавога выпадку.

 

Якую максімальную страхоўку можна атрымаць? 

Максімальная сума страхавой кампенсацыі па дамове абавязковага страхавання можа дасягаць:

* 10 000 еўра — па жыцці або здароўю пацярпелага, з іх не больш за 4 000-на пакрыццё расходаў, звязаных з пахаваннем пацярпелага, асобам, якія панеслі гэтыя выдаткі;

* 10 000 еўра-па маёмасці пацярпелых;

* 10 000 еўра-па транспартным сродку рэзідэнта, які заключыў дагавор комплекснага ўнутранага страхавання.

 

Хто вырабляе выплату страхавой кампенсацыі ў выпадку, калі вінаваты не застрахаваны?

У выпадку прычынення шкоды транспартным сродкам, уладальнік якога не заключыў дагавор страхавання грамадзянскай адказнасці ўладальнікаў транспартных сродкаў, выплату страхавой кампенсацыі вырабляе Беларускае бюро па транспартным страхаванні.

Беларускае бюро таксама вырабляе выплату страхавой кампенсацыі ў наступных выпадках прычынення шкоды:

* жыцця і (або) здароўю пацярпелага неўстаноўленым транспартным сродкам;

* транспартным сродкам, уладальнік якога не заключыў дагавор страхавання (шкода, прычыненую транспартнаму сродку, кампенсуецца пры ўмове наяўнасці ў пацярпелага дагавора абавязковага страхавання грамадзянскай адказнасці ўладальнікаў транспартных сродкаў);

 транспартным сродкам, якія выйшлі з валодання ўладальніка без яго віны ў выніку супрацьпраўных дзеянняў іншых асоб (напрыклад, згон).

* па дагаворах страхавання неплацежаздольных страхоўшчыкаў, прызнаных такімі на падставе заключэння Міністэрства фінансаў Рэспублікі Беларусь і па абавязацельствах, якія вынікаюць з дагавораў страхавання, калі ўладальнік транспартнага сродку застрахаваў грамадзянскую адказнасць у дзяржаве, з упаўнаважанай арганізацыяй якога бюро заключыла пагадненне аб узаемным прызнанні дагавораў страхавання, калі пры ўездзе на тэрыторыю Рэспублікі Беларусь дагавор страхавання не заключаўся.

 

 

Віноўнік ДТЗ кіраваў роварам (гужавой фурманкай, электрасамакатам). Чаму мне як пацярпеламу нічога не выплацілі?

Да транспартных сродкаў для мэт абавязковага страхавання грамадзянскай адказнасці ўладальнікаў транспартных сродкаў ставяцца грузавыя, легкавыя і грузапасажырскія аўтамабілі, цягачы, аўтобусы, тралейбусы, трамваі, квадрициклы (мотакаляскі), мотакаляскі, матацыклы, мотороллеры, мапеды, аўтамабілі спецыяльнага прызначэння (санітарныя, пажарныя і іншыя), трактары (у тым ліку транспартныя сродкі, створаныя на базе пералічаных), колавыя самаходныя аднакаўшовыя пагрузчыкі, аўтагрэйдары, самаходныя машыны для ўтрымання і рамонту дарог (за выключэннем землеройные машын), транспартныя сродкі Узброеных Сіл Рэспублікі Беларусь, якія прымяняюцца для забеспячэння гаспадарчай дзейнасці ў парадку, устаноўленым прававымі актамі Міністэрства абароны, прычэпы і паўпрычэпы да гэтых механічных транспартных сродкаў, якія падлягаюць дзяржаўнай рэгістрацыі і выкарыстоўваюцца ў дарожным руху на тэрыторыі Рэспублікі Беларусь, шасі грузавых аўтамабіляў, прычэпаў да іх, грузапасажырскіх аўтамабіляў, цягачоў, у тым ліку вырабленыя ў Рэспубліцы Беларусь і дастаўляюцца спажыўцу або да месца дзяржаўнай рэгістрацыі сваім ходам, а, увозімыя на тэрыторыю Рэспублікі Беларусь для часовага карыстання.

Грамадзянская адказнасць ровараў, гужавых калёс, а таксама іншых транспартных сродкаў, якія не ўваходзяць у названы вышэй пералік, абавязковаму страхаванню не падлягае. Страхавым выпадкам не лічыцца факт прычынення шкоды па віне ўладальнікаў транспартных сродкаў, грамадзянская адказнасць якіх не падлягае абавязковаму страхаванню.

 

Ці З'ЯЎЛЯЕЦЦА ДТЗ паміж аўтамабілямі, якія знаходзяцца ў счэпцы, страхавым выпадкам?

Згодна з Палажэннем аб страхавой дзейнасці ў Рэспубліцы Беларусь (абзац дванаццаты часткі першай пункта 158), зацверджаным Указам Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 25 жніўня 2006 г. № 530, дарожна-транспартнае здарэнне, у выніку якога ўладальнікамі транспартных сродкаў, якія знаходзяцца ў счэпцы пры буксіроўцы аднаго з іх, была нанесена шкода адзін аднаму, не з'яўляецца страхавым выпадкам па абавязковым страхаванні грамадзянскай адказнасці ўладальнікаў транспартных сродкаў.

 

Што рабіць, калі пасля першаснага агляду выявіліся дадатковыя пашкоджанні на транспартным сродку?

Пры выяўленні схаваных пашкоджанняў, выяўленых у працэсе рамонтных работ і няўлічаных пры першапачатковым аглядзе транспартнага сродку, неабходна правесці дадатковы агляд.

Для прызначэння дадатковага агляду неабходна звязацца з вашым мэнэджэрам.

expand_less